کیک خرما


مواد لازم
خرمای خردشده   یک پیمانه
کشمش   سه چهارم پیمانه
بکینگ سودا   یک قاشق چای‌خوری
آبجوش   یک پیمانه
کره یا روغن مایع   دو قاشق غذاخوری
شکر   یک پیمانه
تخم‌مرغ   یک عدد
آرد   یک و یک‌سوم پیمانه
وانیل   یک‌هشتم قاشق چای‌خوری
گردوی خردشده   یک‌سوم پیمانه

طرز تهیه 
خرمای خردشده را به همراه کشمش، بکینگ سودا و آب جوش مخلوط می‌کنیم. ظرف حاوی این ترکیب را با پارچه‌ای پوشانده و کنار می‌گذاریم.

در ظرف دیگری شکر و کره آب‌شده را با یکدیگر مخلوط می‌کنیم تا حالتی کرمی پیدا کند. پس از آن تخم‌مرغ و وانیل را نیز به این مخلوط اضافه می‌کنیم و با قاشق یا همزن آنها را خوب مخلوط می‌کنیم.

آرد را دو بار الک نموده و به مخلوط دوم اضافه می‌کنیم. به‌طور هم‌زمان با اضافه کردن آرد با دور کند همزن نیز این ترکیب را مخلوط می‌کنیم. سپس گردوهای خردشده را به مایع می‌افزاییم.

حال محتویات ظرف اول (خرما، کشمش و بکینگ سودا) را به آرد خمیر شده افزوده و تا زمانی که مایع یکدست و نرمی حاصل شود به مخلوط کردن ادامه می‌دهیم.

مایع کیک را در قالب مناسب ریخته و در حدود ۳۰ دقیقه در دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهیم. قالب مناسب برای این کیک ظرف‌های ۲۰ سانتی میان‌تهی می‌باشد. 1


حلوا شلی با خرما


مواد لازم
خرما  یک لیوان
پودر رازیانه
آرد  یک‌سوم پیمانه


طرز تهیه
ابتدا خرماها را در قابلمه بریزید و به آن مقداری آب اضافه کرده، سپس روی حرارت گاز قرار دهید تا بجوشد و خرماها نرم شود. بعد از نرم شدن آن را خارج و له کنید. از صافی ریز یا پارچه خرماها را رد کنید تا تمام شیره خرما کشیده شود و فقط پوست و هسته باقی بماند. آب شیره خرما را روی گاز قرار دهید و به آن آرد اضافه کنید تا ترکیب آرد و آب خرما بجوشد و غلیظ شود. حالا نوبت اضافه کردن پودر رازیانه است که عطر بی‌نظیری به آن می‌دهد. گاز را خاموش‌کنید و داخل ظرف بریزید. شما می‌توانید برای عطروطعم بهتر به این حلوا کره هم اضافه کنید.


توپک خرمایی


طرز تهیه
هسته ‌های خرما را خارج کنید. یک الی دو دقیقه در آبجوش قرار داده تا پوست خرما کنده شود. سپس با دستان خود آنها را گرد کرده و گلوله‌های دلخواه درست کنید.

می توانید به آن انواع آجیل هارا نیز اضاف کنید و درصورت تمایل از پودر نارگیل و کنجد هم می‌توان استفاده کرد.


خرما ارده


طرز تهیه
ریختن ارده روی خرما، از شیرینی خرما کم می‌کند و طعم تازه‌ایی به آن می‌دهد و برای افرادی که شیرینی دوست ندارند، توصیه می‌شود. خوردن خرما ارده خواص فراوانی دارد ازجمله، درمان سردی مزاج، درمان اختلالات کبد و کلیه، کاهش کلسترول، تقویت حافظه، انرژی‌زا، رفع بیماری‌های رحم است. 2


حلوای خرما


مواد لازم
خرما   500 گرم
آرد   نصف لیوان
کره   40 گرم یا در صورت استفاده از روغن محلی یا 4 قاشق
پودر دارچین، هل، زنجبیل  از هر کدام یک قاشق چایخوری (سلیقه ای )


طرز تهیه
ابتدا آرد را داخل قابلمه ای مناسب تفت دهید به اندازه ای که فقط بوی خامی آرد از بین برود ونیازی به تغییر رنگ آرد نیست بعد کره یا روغن را به آن اضافه کنید. آرد را با روغن کمی تفت دهید ، خرماهای بدون هسته را افزوده و کمی هم بزنید تا خرماها دراثر حرارت ، نرم شوند .

بعد ادویه های دلخواه را نیز اضافه کنید سپس از روی حرارت بردارید و با گوشت کوب بخوبی مخلوط را له کنید تا کاملا یکدست و یکنواخت شود و آرد و خرما کاملا باهم ترکیب شوند.می توانید برای سرو کردن حلوا را قالب بزنید .


رولت خرمایی


مواد لازم
خرما   دو کیلوگرم
روغن    سه قاشق مربا خوری
دارچین   به مقدار دلخواه
زنجبیل    به مقدار دلخواه
آرد   سه پیمانه
گردو   به مقدار لازم
پودر نارگیل  به مقدار دلخواه


طرز تهیه
ابتدا هسته خرماها را جدا کنید. سپس خرماها را یک بار چرخ کنید. ظرف مناسبی را انتخاب کرده و درون آن روغن ریخته و روی حرارت اجاق گاز قرار دهید. تمامی خرمای چرخ شده را درون روغن ریخته و کمی حرارت دهید به یاد داشته باشید (حرارت نباید زیاد باشد )

اکنون نوبت به اضافه کردن گردو و زنجبیل و دارچین است .بعد آرد را الک کرده و آن را تفت دهید. به آرد در حال تفت مقدار کمی روغن بزنید . مرتب آن را هم بزنید. پس این که آرد را به خوبی تفت دادید ومانند حلوا شد می توانید مواد را برای رول کردن آماده کنید.

کف سینی کیسه فریزر پهن کرده و آن را با روغن چرب کنید. مایه خرما و دارچین را روی سینی ریخته و آن را با قاشق صاف کنید.مقداری از آرد تفت داده شده را نیز روی خرما ها بریزید.

از گردو و پسته برای پوشش مواد استفاده کنید.در این مرحله باید رول کنید تا رولت خرمای شما شکل بگیرد. این کار با کیسه فریزر زیر مواد امکان پذیر است.پس از رول کردن به مدت چهار تا پنج ساعت مواد را داخل یخچال قرار دهید.

.بعد رولت های خرمایی را از یخچال خارج و آن ها را برش دهید. (برای تزئین رولت خرما و گردو می توان از کنجد، پودر پسته و نارگیل و... استفاده کنید .) 3


محلبی خرما

(این دسر از دولایه تشکیل‌شده است)

مواد لازم برای لایه زیرین
جو پرک دو سر   ۱ پیمانه
مغز گردو   ۴ / ۳ پیمانه
بیسکوئیت سبوس‌دار دایجستیو   یک بسته ۲۵۰ گرمی
کره  ۲۵ گرم

مواد لازم برای محلبی
‌خرمای بدون هسته یا چرخ‌کرده  ۱ پیمانه
شیر  ۵ پیمانه
نشاسته ذرت  ۵ قاشق غذاخوری
شکر  ۲ قاشق غذاخوری
پودر هل  ۱ قاشق چای خوری
خامه صبحانه  دو تا سه قاشق غذاخوری


طرز تهیه
ابتدا جو پرک را با حرارت ملایم در ماهیتابه تفت دهید تا رنگ آن تغییر و به‌اصطلاح بوداده شود. جو‌ پرک سرد شده به همراه گردو و بیسکوئیت را در غذا ساز بریزید تا پودر شود، سپس کره را به مواد پودر شده بی افزایید و دوباره هم همزن را روشن کنید تا کره به خورد مواد برود. حالا از مواد بردارید و ته ظرف موردنظر بریزید و کمی فشار دهید تا مرتب شود.

جهت تهیه محلبی خرمای چرخ شده یا هسته گرفته را با دو پیمانه از شیر مخلوط کرده و با گوشت‌کوب برقی یا غذا ساز بزنید تا پوره شود (شیر را کم‌کم اضافه کنید بهتر است)

خرمای پوره شده را در ظرف تابه‌ای بریزید و سه پیمانه شیر باقی‌مانده و نشاسته ذرت را اضافه کنید. ترکیب پوره خرما، شیر و نشاسته ذرت را روی حرارت ملایم قرار دهید و مرتب هم بزنید تا مواد غلیظ شود. شکر، پودر هل و در آخرین مرحله خامه را اضافه کنید، چند دقیقه دیگر هم بزنید تا زمانی که جای قاشق روی دسر بماند. سپس دسر را در ظرف روی بیسکوییت‌ها بریزید و در یخچال تا چند ساعت قرار دهید تا خودش رو بگیرد.

نکته: در مواد زیرین می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری پودر دارچین بریزید.

ملحبی را می‌توانید بدون لایه زیرین هم تهیه کنید اما با لایه زیرین دسر شما خوشمزه‌تر خواهد شد. 4


پی نوشت:
1.www.kiashpaze.ir
2.www.khormaforoush.com
3.www.tanama.ir
4.www.article.tebyan.net